Tehtäviä alakoululaisille

Tässä osiossa on kissa-aiheisia tehtäviä alakoululaisille.

TEHTÄVÄ 1: Kissa-aiheista työpistetyöskentelyä

Näitä työskentelypisteitä voi käyttää osana alakoulun ympäristöopin tuntia, kerhotoimintaa tai esimerkiksi kirjaston lasten- ja nuortenosaston Eläinten viikkoa. Tehtävät soveltuvat parhaiten 9–12-vuotiaille lapsille.

Työskentelypisteiden tavoitteena on pohtia pienissä ryhmissä kissan tarpeita, tunteita ja kykyjä. Kussakin pisteessä ollaan noin 15–20 minuuttia. Kun ryhmät ovat käyneet kaikilla työpisteillä, tehtävät on hyvä käydä vielä yhdessä läpi opettajan/ohjaajan johdolla.

Työpisteen tehtäviä voi käyttää myös yksittäisinä tehtävinä.

Työskentelypiste A – Tiedonhakutehtävä

Pisteelle asetellaan A3-kokoisia papereita, joihin kirjoitetaan seuraavat otsikot:

  • Kotikissan historia
  • Kissan aistit
  • Kissan käyttäytyminen
  • Kissan hoito – mitä kissa tarvitsee?

Lasten tehtävä on hakea tietoa näistä aihealueista. Tietoa voi etsiä Eläinten viikon lasten vihkosesta, netistä puhelimilla/tableteilla tai kirjata ylös, mitä tietää aiheesta jo valmiiksi. Löydetyt faktat kirjoitetaan papereille, ja seuraava pisteelle saapuva ryhmä täydentää sitä, mitä aiempi ryhmä on kirjoittanut.

Työskentelypiste B – Yhdistä kissan ilme ja viesti

Tulosta Yhdistä kissan ilme ja viesti -tehtävä. Leikkaa sanat ja kuvat erilleen, sekoita ne ja asettele lasten nähtäväksi. Lasten tehtävä on yhdistää kissan ilmettä tai kehonkieltä kuvaava kuva oikeaan tunnetilaan. Kun kuvat ja sanat on yhdistetty oikein, lapset vastaavat pohdintakysymyksiin. Oikeat vastaukset voi tarvittaessa asettaa lähelle tehtäväpistettä.

Työskentelypiste C – Ulkoileva kissa -palapeli

Tulosta Ulkoileva kissa -palapelin kuva. Leikkaa kuva sopivan kokoisiksi palasiksi (ryhmän kehitystason mukaan). Sekoita palaset ja aseta ne lasten nähtäväksi.

Lasten tehtävä on koota palapeli. Tämän jälkeen he pohtivat ryhmässä palapelin kuvan pohjalta seuraavia kysymyksiä:

  • Oletko koskaan nähnyt valjaissa ulkoilevaa kissaa? Oletko itse ulkoiluttanut joskus kissaa?
  • Mitä luulet, miten kissan ulkoiluttaminen eroaa koiran ulkoiluttamisesta?
  • Miksi kissan ulkoilu on turvallista vain valjaissa, ulkotarhassa tai verkotetulla parvekkeella?

Työskentelypiste D – Jatka kissatarinaa

Tällä työpisteellä lasten tehtävä on jatkaa alla olevaa tarinaa.

”Miuku oli nuori kissa, joka eleli mukavaa elämää omistajiensa ja kissakaverinsa Maisan kanssa. Eräänä päivänä Miuku löysi kotinsa olohuoneesta jotakin yllättävää…”

Tarinan voi kirjoittaa yksin tai vaihtoehtoisesti yhdessä parin kanssa. Kirjoittamiselle voidaan antaa rajattu aika, jonka jälkeen halukkaat ryhmän jäsenet lukevat pienryhmälleen ääneen sen, mitä ovat siihen mennessä ehtineet kirjoittaa.

TEHTÄVÄ 2: Kahoot-visoja kissateemasta

SEY on tehnyt Kahoot-visoja eri-ikäisille Eläinten viikon teemasta ja muista eläinten hyvinvointiin liittyvistä aiheista. Visat ovat innostava tapa testata omaksuttua tietoa ja oppia uutta.

Kahoot-visan pelaaminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Kirjaudu sisään www.kahoot.com.
  2. Klikkaa yläpalkissa Discover. (Jos et näe yläpalkissa Discover-kohtaa, etsi sivun alalaidasta “Discover kahoots”.)
  3. Kirjoita hakukenttään SEY Arvokas kissa, niin näet tämän vuoden Eläinten viikon visat. Hakusanalla SEYvisa näet kaikki SEYn visat.
  4. Klikkaa sopiva visa auki ja valitse vasemmalta vihreäpohjainen PLAY.
  5. Valitse joko Classic (jokainen pelaaja vastaa itse) tai Team (osallistujista muodostetaan joukkueet).
  6. Pyydä osallistujia menemään osoitteeseen www.kahoot.it ja syöttämään ruudullesi ilmestynyt Kahoot-koodi.
  7. Heijasta kysymykset valkokankaalle oppilaiden nähtäväksi. Jos pelaatte etänä videopuhelun välityksellä, jaa oma näyttösi ja pyydä oppilaita pelaamaan puhelimellaan. Tällöin he näkevät kysymykset tietokoneen ruudulla ja vastaavat puhelimella.
  8. Hauskaa peliä!

TEHTÄVÄ 3: Pienten kissojen päivä, kissaliikuntaa alakoulun ensimmäisille luokille

Opettaja kertoo luokalle, että tänään kaikki oppilaat saavat olla pieniä kissanpentuja. Ensin jokainen saa keksiä itselleen kissanimen ja kertoa sitten parille, minkä värinen turkki, minkälainen häntä ja viikset omalla roolihahmolla on.

Ensiksi pienet kissat nukkuvat liikuntasalin lattialla. Opettaja kertoo oppilaille, että kissat nukkuvat luonnostaan paljon. Nukkumisen lisäksi ne tarvitsevat kuitenkin paljon tekemistä. Sitten opettaja herättää kissat koskettamalla olkapäähän tai selkään.

Venyttely: Opettaja kertoo, että kissat rakastavat venyttelyä. Herättyään kissat haukottelevat venyttelevät nautinnollisesti.

Lämmittelyhippa: Kissanpennut rakastavat leikkimistä: pentujen lempileikissä ne ottavat muita pentuja kiinni. Kissaoppilaat liikkuvat tilassa, yksi oppilaista valitaan hipaksi. Kun hippa saa jonkun kiinni, tämä menee kontilleen ja maukuu. Muut oppilaat voivat pelastaa kiinnijääneen niin, että antavat tarjoavat tälle kättä nuuhkittavaksi. Kun kiinnijäänyt koskettaa nenällä pelastajan kättä, hän vapautuu. Hipan kautta oppilaat oppivat, että vierasta kissaa ei saa koskaan lähestyä yllättäen. Ennen kuin kissaan koskee, täytyy sen antaa haistaa kättä. Muuten kissa voi säikähtää.

Palloleikki: Kissat rakastavat palloleikkejä. Varsinkin sisäkissojen kanssa on leikittävä joka päivä. Pallon pyörittely on hyvä tapa torjua tylsyyttä. Kissaoppilaiden palloleikki voi olla mikä hyvänsä pallon kuljettamisleikki, esimerkiksi leikki, jossa oppilaiden pitää kuljettaa palloa maaliin, eli kissojen ”pesään”. Aina kun pallo koskettaa omaa pesää, saa joukkue pisteen. Pallo kädessä ei saa liikkua.

Tasapainoilu puomilla: Kissoilla on ilmiömäisen hyvä tasapaino. Ne osaavat tasapainoilla kapeallakin alustalla. Kuitenkaan kissankin tasapaino voi horjahtaa. Jos kotona on kissa, esimerkiksi parvekkeella on oltava verkko tai lasi sen turvaksi. Oppilaat voivat kokeilla kuinka taitavasti he kissoina osaavat tasapainoilla puomiharjoituksella. Luokan osaamisesta riippuen puomilla voi kokeilla erilaisia harjoituksia.

Loppuvenyttely: Kissat venyttelevät nautinnollisesti pitkin päivää. Niiden lihakset pysyvätkin yleensä hyvässä kunnossa. Opettaja voi valita loppuvenyttelyyn oppilaiden osaamista venyttelyistä kissamaisimmat liikkeet.

Lopulta opettaja kokoaa kissaoppilaat piiriin. Oppilaat voivat kertoa parille, miltä tuntui olla kissa. Miltä tuntui leikkiä, liikkua ja venytellä kissan lailla?


TEHTÄVÄ 4: Piiloutuvat kissat -leikki

Sopivin ikäryhmä: 5–10 v.

Leikkijät muodostavat pareja, yksi leikkijä on pariton. Toinen pareista on kissa ja toinen on ”kissan piilopaikka”. ”Piilopaikka” seisoo jalat harallaan ja kissa menee jalkojen väliin mahalleen makaamaan. Ohjaaja sanoo: ”Juoskaa kissat!”, jolloin kissat lähtevät piiloistaan juoksemaan ympäri tilaa. Kun ohjaaja huutaa: ”Kissat piiloon!”, kissat, myös pariton, etsivät itselleen uuden parin eli piilopaikan (menevät mahalleen parin jalkojen väliin). Yksi kissa jää ilman pesää. Tätä toistetaan muutaman kerran, ja vaihdetaan sitten kissojen ja ”piilopaikkojen” osia.

Pohdintatehtävä: Leikin jälkeen voidaan keskustella yhdessä kissojen tarpeesta piiloutua. Koska kissan esivanhemmat ovat olleet muiden eläinten saaliita, kissa arvostaa turvallista piilopaikkaa nukkumista ja rauhoittumista varten. Lapsille kannattaa painottaa, että jos kissa vetäytyy piiloon, sitä ei saa häiritä: kissatkin tarvitsevat aikaa lepäämiseen, ihan niin kuin ihmisetkin.

(Mukailtu teoksesta Suuri Leikkikirja, Olli Aulio 2009.)

TEHTÄVÄ 5: Väritä kissakuva ja vastaa kysymyksiin

Opettaja/ohjaaja kopioi värityskuvia lapsille. Vaihtoehtona on yksittäisiä väritettäviä kuvia (lataa tästä Värityskuva 1 ja Värityskuva 2) tai kaksiosainen tehtäväkuva, jossa väritetään erikseen kissan tarvikkeet, leikataan ne irti ja liimataan osaksi huonetta.

Värityskuvien pohjalta keskustellaan kissan hyvinvointiin liittyvistä teemoista alla olevien pohdintakysymysten avulla:

  • Mitä kissa tarvitsee, jotta se on onnellinen?
  • Millainen on turvallinen ympäristö kissalle?
  • Miksi kissa leikkii?
  • Miltä tuntuu, kun on tylsää? Voiko kissakin olla tylsistynyt?
  • Millaisia leikkejä kissan kanssa voi leikkiä? Entä millaisista leikeistä kissa ei tykkää?
  • Mitä kissa haluaa kertoa ihmiselle, kun se kellahtaa kyljelleen (kuten yhdessä värityskuvista)?
    • Vastaus: Kellahtamalla kyljelleen kissa viestii, että ihminen on sen mielestä turvallinen. Tämä EI kuitenkaan ole kutsu rapsuttamaan mahaa, silloin kissa saattaa puolustautua kynsin ja hampain. Kissaa kannattaa silittää mieluummin päästä tai niskasta.
  • Välillä kissa tarvitsee myös omaa rauhaa. Millaisissa paikoissa kissa voi rauhoittua?

Isommille koululaisille kysymykset voi antaa suoraan vastattavaksi esim. pienissä ryhmissä, ja käydä sitten vastaukset läpi yhdessä.

TEHTÄVÄ 6: kirjoita kissa-aiheinen tankaruno

Tanka on yli tuhat vuotta vanha japanilainen runotyyppi, jossa tavujen, tai alun perin japanin kielen äännemerkkien, määrä runon säkeissä on säädelty. Runossa on viisi säettä ja säkeiden tavumäärä on 5-7-5-7-7. On sanottu, että tankaruno pysäyttää hetken. Rajatun tilan takia runo ilmaisee tunteita tiiviisti ja voimakkaasti.

Kirjoita tankaruno kissasta. Alla yksi esimerkkiruno.

Kerällä nukkuu
sylissä ystäväni
ulkomuodoltaan
pörröinen ja viiksekäs
kutistunut tiikeri
– Iita Tiilikka (SEYn kirjoituskilpailu 2013)

TEHTÄVÄ 7: Onnellinen kissa -taideteos

Lapsi tai nuori etsii tietoa siitä, mitä kaikkea kissa tarvitsee voidakseen hyvin. Keräämiensä tietojen perusteella hän tuottaa kuvan onnellisesta kissasta/kissoista, joko vapaavalintaisella tai opettajan valitsemalla tekniikalla. Kuvissa voi olla kissan hyvinvointiin liittyviä asioita, esim. ruokakuppi, raapimapuu, leluja, kissakaveri, kissan omistaja jne.

Kuvista tehdään taidenäyttely luokan seinälle tai käytävälle, ja niiden pohjalta keskustellaan kissan hyvinvoinnista ja tarpeista.

TEHTÄVÄ 8: Testaa kissatietosi

Vastaa: totta vai tarua?

1. Kun näet mustan kissan ylittävän katua, se tietää epäonnea
2. Kissalle pitää juottaa maitoa
3. Kissa on älykäs eläin
4. Kissa on turvallista ulkoilla kaupungissa vapaana
5. Kissa on alkujaan lähtöisin Afrikasta
6. Kissa on lyhytikäinen
7. Kissan on luovutusikäinen 8-viikkoisena
8. Jos kissaa ei voi pitää, sen voi jättää ulos
9. Kissa putoaa aina jaloilleen
10. Kissa kostaa omistajalleen, kun se tekee tarpeensa laatikon ulkopuolelle.

Oikeat vastaukset

1. TARUA. Mustalla tai minkään muun värisellä kissalla ei ole osoitettu olevan mitään tekemistä onnen tai epäonnen kanssa.
2. TARUA. Maito aiheuttaa monille kissoille ripulin, koska kissan vatsa ei kykene hajottamaan maidossa olevaa laktoosia kovin hyvin. Tästä syystä vesi on parempi vaihtoehto.
3. TOTTA.  
4. TARUA. Kissan ei ole turvallista liikkua kaupungissa vapaana, sillä vaaroina ovat autoliikenne tai kiusanteko.
5. TOTTA. Afrikanvillikissa on kesykissamme ainoa esi-isä.
6. TARUA. Kissa saattaa elää jopa 20-vuotiaaksi.
7. TARUA. Kissapennun tulisi olla emonsa kanssa 12-viikkoiseksi, jonka aikana kissa oppii kissana olemisen kannalta oleelliset asiat.
8. TARUA. Kissa ei tule toimeen Suomen luonnossa. Vuosittain löytöeläintaloihin tuodaan kissoja, jotka ovat nälkiintyneitä ja paleltuneita. Lemmikkieläimen heitteillejättö on rikos. Jos lemmikistä joutuu luopumaan, on sille etsittävä uusi koti.
9. TARUA. Vaikka kissa hyvän tasapainoaistinsa ansiosta onnistuukin usein putoamaan jalat edellä, saattaa se kuitenkin vahingoittua vakavasti. Kerrostalossa onkin tärkeää rakentaa parvekkeelle turvaverkko ja huolehtia, ettei kissa mahdu putoamaan ikkunan raosta.
10. TARUA. Kissa ei ymmärrä aiheuttavansa mielipahaa, kun se tekee tarpeensa muualle kuin hiekkalaatikkoon. Se ei siis myöskään osaa kostaa. Sen sijaan vääriin paikkoihin pissaileva kissa voi olla sairas. Virtsavaivat ovat kissoilla melko yleinen ja hyvin kivulias vaiva. Jos kissa kokee laatikolla pissatessaan kipua, se pelästyy ja yrittää etsiä paikan, jossa kipua ei tunnu. Vääriin paikkoihin pissaileva kissa pitää aina käyttää eläinlääkärissä tutkimuksissa!

Jaa sivu