Tehtäviä päiväkoti-ikäisille

Tässä osiossa on kissa-aiheisia tehtäviä päiväkoti-ikäisille. Varhaiskasvatus on erinomainen paikka käsitellä kissan hyvinvointia: lapsi tutustuu kissaan lajina ja pohtii kissan tarpeita.

TEHTÄVÄ 1: Pakohuonepeli alle kouluikäisille

Tässä pakohuonepelissä lapset pääsevät ryhmänä tutkimaan ympäristöä ja ratkaisemaan arvoituksia. Opettaja/ohjaaja valmistelee pelin etukäteen: tarvittavat esineet on merkitty ohjeisiin tummennettuna.

1. Lapset kokoontuvat pelin aloitushuoneeseen. Opettaja/ohjaaja aloittaa kertomalla taustatarinan:

”Olipa kerran kissa nimeltä Uula. Uula asui päiväkodissa. Eräänä syksynä lapset olivat unohtaneet Uulan päiväkodille, kun olivat lähteneet itse lomalle. Onneksi eräät lapset muistivat Uulan kesken loman, ja tulivat päiväkodille etsimään sitä.”

2. Lapset tutkivat ensimmäisen huoneen läpi, tarkoituksenaan löytää erilaisia kissan tarvikkeita: hiekkalaatikko, kantokoppa, ruokakuppeja ja kissanleluja. Jokaisen tarvikkeen läheisyydestä lapset löytävät palapelin paloja, joiden toisella puolella on tekstiä.

3. Palapeli kootaan yhdessä, ja kun se on valmis, kipataan palapeli ylösalaisin niin että palojen takana oleva viesti paljastuu. Käytännössä: tulosta kissa-aiheinen kuva, kirjoita sen taustapuolelle viesti ja leikkaa kuva sopivan kokoisiksi palasiksi. Palapeli kootaan paperin/pahvin päällä, ja kun se on valmis, se kumotaan pöydälle ehjänä, jolloin viesti paljastuu.

Viesti: ”Hei lapset! Minulle tuli niin kauhea ikävä teitä, kun lähditte ja jätitte minut, että päätin lähteä etsimään teitä. Matkalla taisin eksyä. Voitteko auttaa? Ensin taisin mennä paikkaan, jossa…  *lisää tähän vihjeitä seuraavasta paikasta*. T: Uula

4. Kun lapset hoksaavat mihin heidän tulee mennä, löytyy sieltä neljä taikamunaa (maalattuja styroksimunia) sekä neljä haarukkaa, lusikkaa ja veistä. Lisäksi munien vieressä on kuva: ”Ei saa koskea käsin”. Lasten tulisi hoksata kuljettaa munat lusikoilla vähän matkan päässä olevaan koriin, jossa on munan kuva. Jokaista ”ehjänä perille säilynyttä munaa” vastaan saa paperilapun, jossa on vihje seuraavasta paikasta. Jos seuraava paikka on esim. liikuntasali, vihjeet voivat olla ”siellä on palloja”, ”siellä voi kiivetä”, ”siellä voi hyppiä” ja ”siellä voi esiintyä”.

5. Seuraavasta paikasta löytyy suuressa laatikossa oleva pallomeri (tai muu paikka, johon voi piilottaa esineen).  Sieltä löytyy kissanlelu, jonka sisältä löytyy avain.  Lasten täytyy keksiä, mihin avain käy (esim. liikuntasalin pallohäkki, suljettava kaappi tms.). Lukitusta tilasta/kaapista löytyy pehmokissa, joka on Uula.

6. Uula viedään lähtöhuoneeseen takaisin, ja sen jälkeen ”lapset eivät enää koskaan unohtaneet Uulaa”.

Variaatio esikouluikäisille ja sitä vanhemmille: Lapsille annetaan mahdollisuus ansaita lisätehtävillä vihjeitä missä vaiheessa seikkailua vain. Lisätehtävät voivat olla erilaisia ryhmäytymisleikkejä, joita leikkimällä lapset saavat lisävinkkejä opettajalta/ohjaajalta.

TEHTÄVÄ 2: Kissa-askartelua

Tarvikkeet: wc-paperirullan hylsy, kartonkia, tussi, värikyniä, sakset

Kartongista leikataan etu- ja takaosa kissalle, piirretään sille naama tussilla ja väritetään kissa mieleisen väriseksi. Etu- ja takaosan väliin liimataan wc-paperirullan hylsy – kissa on valmis!

Kuvassa on piirretty pahville erikseen kissan etuosa (pää,vartalon etuosa ja jalat) sekä takaosa (häntä, takaosa, jalat). Kuvassa on myös vessapaperirulla lähellä pahvia.
Kuvassa on valmis askartelun tuotos. Keskellä on vessapaperirulla, jonka toiseen päähän on liimattu pahvista leikattu kissan etuosa ja toiseen takaosa.

TEHTÄVÄ 3: Väritä kissakuva

Opettaja/ohjaaja kopioi värityskuvia lapsille. Lataa tästä Värityskuva 1 ja Värityskuva 2.

Värityskuvien pohjalta voidaan keskustella kissan hyvinvoinnista ikätason mukaisesti. Apuna voi käyttää alla olevia kysymyksiä:

  • Mitä kissa tarvitsee, jotta se on onnellinen?
  • Miltä tuntuu, kun on tylsää? Voiko kissakin olla tylsistynyt?
  • Millaisia leikkejä kissan kanssa voi leikkiä? Entä millaisista leikeistä kissa ei tykkää?
  • Välillä kissa tarvitsee myös omaa rauhaa. Millaisissa paikoissa kissa voi rauhoittua?

TEHTÄVÄ 4: Piiloutuvat kissat -leikki

Sopivin ikäryhmä: 5–10 v.

Leikkijät muodostavat pareja, yksi leikkijä on pariton. Toinen pareista on kissa ja toinen on ”kissan piilopaikka”. ”Piilopaikka” seisoo jalat harallaan ja kissa menee jalkojen väliin mahalleen makaamaan. Ohjaaja sanoo: ”Juoskaa kissat!”, jolloin kissat lähtevät piiloistaan juoksemaan ympäri tilaa. Kun ohjaaja huutaa: ”Kissat piiloon!”, kissat, myös pariton, etsivät itselleen uuden parin eli piilopaikan (menevät mahalleen parin jalkojen väliin). Yksi kissa jää ilman pesää. Tätä toistetaan muutaman kerran, ja vaihdetaan sitten kissojen ja ”piilopaikkojen” osia.

Pohdintatehtävä: Leikin jälkeen voidaan keskustella yhdessä kissojen tarpeesta piiloutua. Koska kissan esivanhemmat ovat olleet muiden eläinten saaliita, kissa arvostaa turvallista piilopaikkaa nukkumista ja rauhoittumista varten. Lapsille kannattaa painottaa, että jos kissa vetäytyy piiloon, sitä ei saa häiritä: kissatkin tarvitsevat aikaa lepäämiseen, ihan niin kuin ihmisetkin.

(Mukailtu teoksesta Suuri Leikkikirja, Olli Aulio 2009.)

Jaa sivu
Skip to content