Eettisille eläinkaupoille kehitetty ainutlaatuinen laatujärjestelmä

18.8.2014

Eläinkaupoissa eri puolilla Suomea myydään lemmikeiksi vuosittain valtavat määrät pikkunisäkkäitä, akvaariokaloja, lintuja ja terraarioeläimiä. Ostaja ei voi olla aina varma, hankkiiko eläimen luotettavasta paikasta, jossa eläin on hoidettu oikein ja eettisesti.

Vaikka liikkeiden taso on keskimäärin viime vuosina huomattavasti parantunut ovat samalla myös laatuerot kasvaneet. Liikkeessä asioivalla asiakkaalla ei usein ole asiantuntemusta arvioida eläinten olosuhteita ja henkilökunnan osaamista.

Suomessa on nyt kehitetty ainutlaatuinen laatujärjestelmä, jolla määritellään eläinkaupoissa myytävien eläinten hoito- ja pito-olosuhteet.

Eettisen Eläinkaupan Sertifikaatti –projektissa on luotu eläinkaupoissa myytäville eläimille asiantuntijoiden avustuksella hoito- ja olosuhdestandardit, jotka takaavat, että eläimillä on lajinmukaiset tarpeet huomioon ottavat ja eläinsuojelulainsäädännön edellyttämiä minimivaatimuksia paremmat olosuhteet.

Järjestelmään kuuluvat myös lemmikkien ostajille suunnatut hoito-ohjeet, jotka jaetaan asiakkaalle eläimen hankinnan yhteydessä.

EES-hankkeella on tarkoitus paitsi informoida kuluttajaa siitä, missä liikkeissä eläinten hyvinvointi otetaan hyvin huomioon, myös lisätä kuluttajien tietoisuutta lemmikkien oikeasta hoidosta”, kertoo projektityöryhmän puheenjohtaja Paula Hirsjärvi.

EES-hanke julkistettiin 13.11 Kauppakeskus SELLOssa pidetyssä tilaisuudessa, jossa jaettiin ensimmäiset sertifikaatit liikkeille, jotka on hyväksytty laatujärjestelmään mukaan. Sertifikaatin saaneita liikkeitä on nyt Espoossa, Helsingissä, Keravalla, Vantaan Tikkurilassa, Jyväskylässä ja Seinäjoella.

”Eläinkauppiaille on tärkeää, että voimme nyt itse todentaa tekevämme asiat eläinten osalta liikkeissämme oikein ja lisäksi myös asiakkaamme voivat jo heti ovella todeta tarrasta että ovat tulossa asiansa osaavaan liikkeeseen”, toteaa projektityöryhmän eläinkauppiaiden edustaja Johanna Valo.

Sertifikaatin toivotaan muodostuvan myyntivaltiksi liikkeille ja tarjoavan kuluttajalle keinon erottaa ne eläinkaupat, joissa panostetaan erityisesti eläinten hyvinvointiin ja asiakkaiden valistamiseen. Asiakas voi mm. luottaa siihen, että sertifioidussa liikkeessä ei myydä luonnosta pyydystettyjä nisäkkäitä tai lintuja. Myynnissä ei myöskään pidetä sellaisia eläimiä, joiden jalostetut tai luonnolliset ominaisuudet aiheuttavat eläimelle kärsimystä, tai lajeja, joille ei pystytä takaamaan hyviä olosuhteita tai joista ei tiedetä riittävästi, jotta niiden hyvinvointi pystyttäisiin turvaamaan.

Lisätietoja:
www.eesp.fi
www.sey.fi/eesp

Paula Hirsjärvi
Eettisen Eläinkaupan Sertifikaattiprojektityöryhmän puheenjohtaja, laatuvastaava
Puh. 050 4900312, paula.hirsjarvi(at)helsinki.fi

Helinä Ylisirniö
toiminnanjohtaja
SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto
Puh. 050 3712740, helina.ylisirnio(at)sey.fi

Jaa sivu
Skip to content