Enempi parempi?
12.2.2015
”The more you know the better”, mitä enemmän tiedät sen parempi. Näin oli otsikoitu amerikkalaisen Whole Foods -markettiketjun eläinten hyvinvoinnista ja pito-olosuhteista kertova esite. Whole Foods- systeemissä on viisi tasoa, joihin voi tutustua täällä. Ketjun periaatteena on, että provosoimaton, totuudenmukainen tieto yhdistettynä monipuoliseen
valikoimaan on paras keino edistää kuluttajien arvovalintoihin perustuvia ostopäätöksiä. Jenkkien provosoimattomasta mainostoiminnasta voimme olla montaa mieltä, mutta mainoksen taustalla olevaan ajatukseen yhdyn sataprosenttisesti: kuluttajalle tulee tarjota totuudenmukaista tietoa ilman provokaatiota, jotta hän voi ratkaista päivittäiset ostopäätöksensä faktoja punniten.
Vasta 2010-luku on tuonut helpotusta kuluttajalle tällä saralla. Aiemmin perus Simo Siwa-shoppailija on joutunut eläinaktivistien kuvaaman materiaalin ja teollisuuden mainonnan vähintäänkin hämmentävään ristituleen. Elina Lappalaisen Syötäväksi kasvatetut– teos raotti tuotantotilojen ovia luvallisesti ja käsitteli eri tuotantomuotojen vaiheita ja tapoja suorasukaisesti, mutta liioittelematta. Suosittelen tutustumaan teokseen. Jos lukeminen ei kuitenkaan ole sinun juttusi, on nyt vaihtoehtokin tarjolla. Vastajulkaistu Karsinasta kauppaan -dokumentti mahdollistaa kuluttajalle kananmunan- ja sianlihantuotantoon perehtymisen interaktiivisesti. Dokumentissa vieraillaan niin tavanomaisella kuin luomutuotantoon erikoistuneella tilalla. Tilannekohtaisesti dokumentti tarjoaa myös lyhyttä ja ytimekästä lisätietoa videolla näkyvistä tapahtumista.
Seuratun sian elämä päättyy teurastamolle ja katsoja voi halutessaan tutustua myös teurastuksen eri vaiheisiin. Uskon, että kuvausluvan saaminen teurastamolle on vaatinut tekijöiltä paljon kärsivällisyyttä! Iso käsi luvan myöntäneelle teurastamolle, joka videolla toki jää anonyymiksi. Teurastukseen perehtymisen jälkeen jokainen kuluttaja voi hyvällä omallatunnolla sanoa tietävänsä, miten possu päätyy emakon nisältä muovin alle.
Pientä kritiikkiä annan dokumentille siitä, että lattia- ja ulkokanalat on jätetty kananmunantuotanto-osiosta pois. Lisäksi dokumentissa nähtävä sikojen laidunnus on luomutuotannossa kovin harvinaista, koska luomusikojen ulkoilu voidaan korvata jaloittelualueella. Pienistä puutteista huolimatta video on hurja edistysaskel kuluttajatiedotuksessa, eikä kaiken voi olettaakaan mahtuvan yhteen videoon. Toivottavasti saamme pian samanlaisen dokumentin myös maidon- ja naudanlihantuotannosta. Sitten puuttuukin enää se pito-olosuhdeperusteinen valikoimalisäys kaupantiskissä ja olemme markkinavetoisen eläinten hyvinvoinnin edistämisen ytimessä!
Katso Karsinasta kauppaan -dokumentti
Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin tuotantoon liittyen
Testaa tietosi suomalaisen kanan ja possun elämästä