SEYn ja Kaijuleiden avoin kirje Keltaiselle Pörssille lemmikkimainonnasta
18.8.2014
SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry ja Lemmikkilinnut Kaijuli ry ovat
huolissaan Keltaisen pörssin lemmikkimainoksista.
Keltaisella Pörssillä on viime aikoina ollut esillä mainoksia, joissa
mainostetaan ilmoituspalvelun kautta myytäviä eläimiä. Eräässä mainoksessa
esiintyy sinikelta-ara ja teksti “Kaipaatko juttuseuraa?”. SEY ja Kaijulit ovat
huolissaan, että tämänkaltaiset mainokset vahvistavat epätarkkoja tai virheellisiä
stereotyyppisiä käsityksiä lemmikeistä ja voivat johtaa lemmikin hankkimiseen
väärin perustein.
Yleinen käsitys puhuvasta papukaijasta on tuskin pintaraapaisu siitä, millaista
papukaijan kaltaisen lemmikin kanssa eläminen todellisuudessa on. Kyseessä on
monessa mielessä haastava lemmikki. Lisäksi läheskään kaikki papukaijat eivät
koskaan opi sanomaan sanaakaan, vaan puhumaan oppiminen on yksilöllistä.
Lemmikin hankkiminen väärin tai liian kevein perustein johtaa usein siihen, että
lemmikistä luovutaan nopeasti, sillä se ei olekaan vastannut ostajan virheellistä
kuvaa eläimestä. Esimerkiksi Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n sijoitusringin kautta kulkee
säännöllisesti tällaisia useissa kodeissa kiertäneitä papukaijoja. Pahimmillaan lintu
joutuu elämään loppuelämänsä puutteellisissa oloissa. Tällaisia tapauksia tulee
vastaan säännöllisesti, sillä median rakentama kuva puhuvasta papukaijasta elää
vahvana ihmisten mielissä.
Ymmärrämme Keltaisella Pörssillä olevan tarve markkinoida palveluitaan, ja
joskus huumori, jota tässäkin mainoksessa on käytetty, toimii mainoksissa hyvin.
Toivomme kuitenkin Keltaisen Pörssin harkitsevan tarkemmin mainostensa
tekstejä, sillä tällaisella mainonnalla rakennetaan stereotyyppistä kuvaa
papukaijoista, jota monet tahot, kuten SEY ja Kaijulit, ovat toiminnallaan pyrkineet
oikaisemaan.
Helinä Ylisirniö
Toiminnanjohtaja, Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry (www.sey.fi)
Tiina Torikka
Puheenjohtaja, Lemmikkilinnut Kaijuli ry (www.kaijuli.fi)