SEYn ”Apua, tukehdun” -mainos ei ollut hyvän tavan vastainen

11.1.2016

  

Tue eläinsuojelua mobiililahjoituksella. Viestin hinta on 10 euroa. Lähetä tekstiviesti SEY10 numeroon 16588. Palvelu toimii kaikilla suomalaisilla liittymillä. HUOM. Kuvan KOIRA10-keräys ei ole enää voimassa.

11.01.2016

Yksityishenkilö teki SEYn Eläinten viikon kampanjan ulkomainoksesta valituksen mainonnan eettiseen neuvostoon. Neuvosto antoi SEYlle vapauttavan lausunnon.

”Apua, tukehdun” -mainoskampanja herätti syksyllä 2015 runsaasti huomiota ja keräsi kiitoksia. Kampanjan tavoitteena oli lisätä ihmisten tietoisuutta koiranjalostukseen liittyvistä ongelmista. Kampanjalla haluttiin kiinnittää huomio koiran terveys- ja hyvinvointiongelmia aiheuttavien piirteiden, kuten lyhytkuonoisuuden, jalostamiseen. Kampanjajulisteen Musse-mopsin tarina on tosi, mutta rotu ja muita yksityiskohtia on vaihdettu tunnistettavuuden välttämiseksi.

Lausunnon pyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska kampanja väärällä tavalla syyttää ja osoittaa sormella tiettyjä koirarotuja. Mainos aiheuttaa pahaa mieltä heille, joilla on kyseessä oleva koirarotu lemmikkinä.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan se, että katsojalle voi aiheutua mielipahaa, ei vielä yksinään muodosta perustetta katsoa, että mainos olisi hyvän tavan vastainen. Neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen vastainen.

SEYn koira-aiheinen Eläinten viikon kampanja syksyllä 2015 oli kokonaisuudessaan erittäin onnistunut. Koululaisille suunnattua opetusmateriaalia jaettiin ennätysmäärä, jopa 160 000 kappaletta. Lisäksi kampanja toi jalostuksen ongelmat julkiseen keskusteluun ja tuotti yli 30 000 euroa koirien suojeluun.

Mainonnan eettisen neuvoston päätös
Usein kysyttyä koirakampanjasta ja jalostuksesta

Jaa sivu
Skip to content