Tiedote: Yli 1,5 miljoonaa EU-kansalaista haluaa lopettaa turkistarhauksen Euroopassa

14.6.2023

Mediatiedote 14.6.2023

Euroopan komissiolle toimitettiin 1 502 319 vahvistettua allekirjoitusta kansalaisilta, jotka vaativat turkistarhauksen ja turkistuotteiden myynnin lopettamista EU:ssa.

Eurooppalainen Fur Free Europe -kansalaisaloite käynnistyi toukokuussa 2022, ja kansalaisaloitekampanjan toimeenpanijoiksi liittyi yli kahdeksankymmentä organisaatiota eri Euroopan maista. Fur Free Europe -kansalaisaloite keräsi ennätykselliset yli 1,7 miljoonaa allekirjoitusta alle kymmenessä kuukaudessa. Eurooppalaisen kansalaisaloitteen edellyttämä vähimmäismäärä allekirjoituksia kerättiin kahdestakymmenestäyhdestä jäsenvaltiosta, kun vähimmäisvaatimuksena on seitsemän jäsenvaltiota.

Viranomaiset ovat tarkastaneet allekirjoitukset kaikissa jäsenmaissa ja vahvistaneet lopullisen allekirjoitusmäärän, joka on 1 502 319. Suomessa allekirjoituksia vahvistettiin yhteensä 82 067.

”Turkistarhaukselle ei ole olemassa kestäviä perusteita. Kettuja, minkkejä ja supikoiria pidetään pienessä häkissä, jossa niiden lajinomainen käyttäytyminen on estetty, ja kärsimyksentäyteisen elämän päätteeksi ne tapetaan sähköllä tai kaasulla vain niistä saatavan turkin vuoksi”, sanoo SEY Suomen eläinsuojelun toiminnanjohtaja, eläinlääkäri Kati White.

Turkistarhat ovat merkittävä kansanterveydellinen riski, ja ne vaarantavat myös muiden eläinten hyvinvoinnin, mikä kävi selväksi COVID-19-pandemian aikana, kun virus pääsi tarttumaan ja leviämään tanskalaisilla minkkitarhoilla. Turkistuotanto on myös merkittävä uhka luonnon monimuotoisuudelle. Minkki ja supikoira on luokiteltu EU:ssa vieraslajeiksi ja esimerkiksi supikoiran tarhaaminen on kielletty. Suomessa sen tarhaaminen on kuitenkin poikkeusluvalla sallittu.

Kansalaisaloitteen toimeenpanijat tapaavat seuraavaksi Euroopan komission edustajat ja osallistuvat Euroopan parlamentin julkiseen kuulemiseen. Komission tulee vuoden 2023 loppuun mennessä vastata, mihin toimiin se aikoo ryhtyä kansalaisaloitteen tavoitteen saavuttamiseksi.

”Suomi on Euroopan suurimpia turkistarhausmaita, ja siksi on erityisen merkityksellistä kertoa Euroopalle, että suomalaiset eivät hyväksy turkistarhausta. Viesti on vahva, sillä Suomi on allekirjoitusten määrässä kärjessä, kun verrataan väkilukuun. Vaikka suomalaiset ovat kerta toisensa jälkeen vaatineet turkistarhauskieltoa, asia ei Suomessa ole edennyt poliittiseen päätöksentekoon. Odotamme, että Euroopan komissio kuulee tämän viestin”, sanoo Animalian toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs, joka on yksi kansalaisaloitteen alullepanijoista.

Turkistarhauksen lakkauttamiseen tähtäävä kansalaisaloite on kaikkiaan kymmenes kansalaisaloite, joka on saavuttanut vaaditun allekirjoittajamäärän. Seitsemän kymmenestä kansalaisaloitteesta on liittynyt eläinten hyvinvointiin. Fur Free Europe on kautta aikojen menestynein eläinten hyvinvointiin liittyvä kansalaisaloite.

“Fur Free Europe -kansalaisaloitteen huikea menestys on tehnyt selväksi, että turkistarhauksen tulee jäädä historiaan. Nyt odotamme, että Euroopan komissio säätää uuden eläinsuojelulain, joka toteuttaa 1,5 miljoonan EU-kansalaisen toiveen”, kommentoi Eurogroup for Animalsin toiminnanjohtaja Reineke Hameleers.

Fur Free Europe -kansalaisaloite on kymmenien eurooppalaisten eläinjärjestöjen yhteistyön tulosta. Suomessa aloitetta ovat ajaneet SEY Suomen eläinsuojelu, Animalia ja Oikeutta eläimille.

Haastattelupyynnöt:

Kati White
SEY Suomen eläinsuojelu
kati.white@sey.fi

Heidi Kivekäs
Animalia
heidi.kivekas@animalia.fi

Agnese Marcon
viestintäpäällikkö
Eurogroup for Animals
+32 (0) 456 078 038
a.marcon@eurogroupforanimals.org

Sinua saattaa kiinnostaa myös

80 % suomalaisista haluaa tuotanto- ja turkiseläimet pois ahtaista häkeistä ja parsista

Ylivoimainen enemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että tuotanto- ja turkiseläinten tulisi päästä liikkumaan päivittäin usean neliömetrin alueella. Suomalaisista 53 % on erittäin ja 27 % melko samaa väittämän kanssa.

Eläinjärjestöt vaativat kansalaisaloitteella turkistarhauskieltoa koko EU:n alueelle

Animalia, SEY Suomen eläinsuojelu ja Oikeutta eläimille avaavat yhdessä Eurogroup for Animalsin kanssa eurooppalaisen Fur Free Europe -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on kieltää turkistarhaus sekä turkisten tuonti ja myynti Euroopan unionissa.

Turkistarhaus päättyy Norjassa tammikuun lopussa – Suomessa turkistuotantoa tuetaan avokätisesti

Norjan viimeiset turkistarhat sulkevat ovensa kaksi vuotta ennen, kun turkistarhauskielto astuu voimaan. Suomessa turkistarhausta tuetaan yhä, vaikka turkisalan epäkohdat ovat laajalti tiedossa.

Jaa sivu