Eläinten oikeudet ja itseisarvo


Tehtävä: Kadonnut ihmisapinalaji

Mitä tekisimme, jos löytäisimme kadonneen ihmisapinalajin, jonka tarkasta lajista emme pääsisi yhteisymmärrykseen? Jos kyseinen laji olisi ihminen, se saisi ihmisoikeudet. Mutta entä jos kyseessä olisikin eläin? Eläimen saisi tappaa tieteen nimissä, pitää häkissä jne.

Pohdintatehtävä lukiolaisille ja yläkoulun ylemmille luokille: Pohtikaa, mitä tapahtuisi, jos tällainen kadonnut ihmisapinalaji löytyisi luonnosta. Miten tähän lajiin kuuluisi suhtautua?

Tehtävä yläkoulun alemmille/alakoulun ylemmille luokille: Piirtäkää tai askarrelkaa kuviteltu, kadonnut ihmisapinalaji. Piirtäkää tai askarrelkaa lajille myös olosuhteet, joissa sen tulisi mielestänne saada elää.


Tehtävä: Mitä spesismi/lajismi on?

Ottakaa selvää käsitteestä.

1. Mitä käsitteellä tarkoitetaan?

2. Mihin eri kategorioihin me ihmiset jaamme eläimiä?


Tehtävä: Eläimet mediassa

Eläimistä viestitään usein ajattelematta sen tarkemmin, minkälaista eläinkäsitystä ja asenteita eläimiä kohtaan viestinnällä edistetään. Asiaan tarkemmin perehtymättömiltä puuttuu myös tietoa aiheesta. Se, millaista puhetapaa eläimistä media käyttää ja millaista mielikuvaa eläimistä media antaa, vaikuttaa suoraan käyttäytymiseemme: Media muokkaa, ylläpitää ja vahvistaa yleisiä eläinkäsityksiä ja asenteita, eivätkä eläimet voi itse vaikuttaa tapaan, jolla ne esitetään julkisuudessa.

Median puhetapa on usein elinkeinolähtöistä sekä eläinten kannalta konfliktinhakuista ja eläinstereotypioita vahvistavaa. Esimerkiksi susista uutisoidaan usein siten, että mediassa kuvaillaan vain ihmisille susista aiheutunutta haittaa. Eläinstereotypioita vahvistetaan erilaisin kielikuvin. Sudesta puhutaan, että se ”tappaa kotieläimiä julmasti”, ikään kuin häijyilläkseen. Toisin sanoen ihminen keksii ominaisuuksia sudelle mielivaltaisesti, ihmisen näkökulmasta katsottuna, vaikka suden käyttäytyminen johtuisi todellisuudessa aivan muista syistä.

1.Tutustukaa eläimiä käsitteleviin uutisiin esimerkiksi iltapäivälehtien ja uutislehtien verkkosivuilla.

2. Millaisin kielikuvin ja otsikoin eläimistä kirjoitetaan? Kuvaillaanko esimerkiksi valkoposkihanhia positiivisten tai negatiivisten mielikuvien kautta? Kootkaa esimerkkejä.


Tehtävä: Eläimet mainoksissa

1. Tutkikaa eläinkunnan tuotteiden mainoksia.

2. Millaisia mielikuvia mainokset synnyttävät? Millainen kuva eläinteollisuuden todellisuudesta mainoksista syntyy? Kootkaa esimerkkejä.



Jaa sivu
Skip to content